6 november 2014 om 00:03
iBOOD

Synology DiskStation 2-Bay NAS Server

Synology 2-Bay NAS Server

Op zoek naar een 2 bay NAS server voor kleine kantoren of thuisgebruik? Neem een DiskStation DS213J. De oplossing voor de opslag van bestanden. En natuurlijk het delen, beschermen en streamen hiervan. Dit is jouw persoonlijke cloud.

De DS213J is zeer gebuiksvriendelijk door DiskStation Manager OS. Een, browser-gebaseerd besturingssysteem. Met een intuïtieve gebruikersinterface maakt DSM de toegang tot, en het delen van gegevens zeer eenvoudig. Met Synology's Package Center kun je handige add-ons en apps downloaden en installeren, om de functionaliteiten van de DS213J uit te breiden.

Bestanden beheren en delen doe je met File Station; een functie met drag en drop functionaliteit om dit proces zeer snel te laten verlopen. Via DS file (een mobiele app) krijg je toegang tot je bestanden op mobiele apparaten zodat je deze kunt beheren en delen. En met HTTPS, SSL/TSL encryptie en vervaldata voor links zit het met de beveiliging ook helemaal snor. Daarnaast heeft de DS213J een uitgebreide ondersteuning van netwerkprotocollen inclusief FTP, SMB2, AFP, NFS en WebDAV en is hij makkelijk in een netwerkomgeving te integreren.

Back ups en clouds

De DS213j is de perfecte back-up bestemming van je gegevens, want deze ondersteunt Windows Backup voor Windows-gebruikers, terwijl Mac-gebruikers kunnen genieten van Time Machine ondersteuning. Je kunt bestanden synchroniseren tussen DiskStations en meerdere apparaten of tussen Google Drive, Dropbox, Baidu en DiskStation. En het gaat als vanzelf.

Daarnaast is deze NAS server een uitstekende entertainment hub en Media Server. Met Photo Station, Audio Station en Video Station kun je al je multimedia content hosten en organiseren voor zowel lokale als externe weergave op DLNA-compatibele apparaten, zoals DLNA tv's (Samsung TV, Roku-spelers, Apple TV en Google Chromecast) of spelconsoles.

Dit is in het kort een kleine digitale man die alles kan. Voor opslag, delen, beveiligen en streamen van al je bestanden zit je met de Synology DiskStation DS213J helemaal goed.

Specifications

Merk: Synology
Type: DS213J DiskStation 2 bay NAS
Kleur: wit
Garantie: 2 jaar

• 2 bay NAS Server
  • Back up voor al je bestanden
  • Mediaserver functionaliteit

CPU-model: Marvell Armada 370, 1.2 GHz
Floating-point en Hardware Encryption Engine
Geheugen: 512 MB DDR3
Geschikt voor: 3.5" SATA(III) / SATA(II) HDD; 2.5" SATA(III) / SATA(II) HDD (met optionele 2.5" Diskhouder); 2.5" SATA(III) / SATA(II) SSD (met optionele 2.5" Diskhouder)
Max. Internal Raw Capacity: 12 TB (6 TB HDD X 2) (Capaciteit kan verschillen volgens RAID-types)
2 x USB 2.0
Interne stations: EXT4
Externe stations: EXT4; EXT3; FAT; NTFS; HFS+ (Alleen lezen, max. volumegrootte 2TB)

Overig
LAN-nummer (RJ45): Gigabit X 1
Wake on LAN/WAN
Systeemventilator: 92 mm X 92 mm X 1 pcs
Gemakkelijk te vervangen systeemventilator
Draadloze ondersteuning (dongle)
Geluidsniveau: 17 dB(A)
Stroomherstel
Automatisch in-/uitschakelen
Voedingseenheid / Adapter: 65W
Voedingsspanning: 100V tot 240V AC
Frequentie: 50/60 HZ, Eenfasig
Energieverbruik: 19.82W (Toegang)
3.65W (HDD slaapstand)
Certificering: FCC Class B; CE Class B; BSMI Class B

Opslagbeheer
Max. grootte bestandssysteem: 16 TB
Max. aantal interne volumes: 256
Max. aantal iSCSI Targets: 10
Max. aantal iSCSI LUN: 10
Ondersteund RAID-type: Synology Hybrid RAID; Basic; JBOD; RAID 0; RAID 1
RAID-migratie, Basic to RAID 1
Volume-uitbreiding met grotere HDD's: Synology Hybrid RAID; RAID 1
Volume-uitbreiding door een HDD toe te voegen: Synology Hybrid RAID
Verschillende add-on pakketten verkrijgbaar voor onder meer iTunes, Mail Server, Anti Virus Essential en meer
DLNA gecertificeerd: Photo Station; RADIUS Server; Surveillance Station
Time Backup; Video Station; VPN Server

In de doos: DiskStation DS213j; installatie-cd; welkomstnota; accessoirepakket; netstroomadapter; netsnoer; RJ-45 LAN-kabel
Afmetingen: 165 mm X 100 mm X 225.5 mm
Gewicht: 0.91 kg

6 november 2014 om 00:10
Xeph20 Gebruiker

Hij is dan wel de goedkoopste momenteel op iBood.
Toch vind ik het nog best veel voor een 2 drive NAS.

Ik weet dat synology het beste merk is van NAS maar dit ga ik er toch niet aan geven :)

6 november 2014 om 06:59
Baggio666 Gebruiker

Dan is Synology gewoon niets voor jou. Dit is de goedkoopste 2 bay versie van een oudere serie van Synology, goedkoper wordt het niet!

6 november 2014 om 00:12
EwoudVL Gebruiker

Is deze de meerprijs tov het model van zyxel waard (ibood flash).

ik ben hierin geïnteresseerd voor een backup van belangrijke bestanden. Dus waarschijnlijk een soort raid. Een ontdubbeling van de schijven.

6 november 2014 om 00:18
GJV93 Gebruiker

Indien je het alleen gebruikt voor een backup zeker niet.

6 november 2014 om 00:18
schekker Gebruiker

Als je je NAS puur als een soort netwerkschijven gaat gebruiken, dan maakt het niet zoveel uit welk merk je neemt, zyxel is prima in dat geval. Wil je meer met je NAS doen en er ook nog een paar server taken op draaien (een eigen cloud bijvoorbeeld, iets om te downloaden, etc. dan is de Synology zijn meerprijs dubbele n dwars waard.

6 november 2014 om 00:27
EwoudVL Gebruiker

Ik bekijk dus best eens de extra functies. Media streamen naar pc is mss wel handig

6 november 2014 om 00:30
EwoudVL Gebruiker

*tv

6 november 2014 om 00:32
Queal Gebruiker

Dan is processor erg belangrijk, helaas heeft dit model geen dual core :-(

6 november 2014 om 00:37
Flitzer Gebruiker

Voor het streamen van audio wordt bij de NSA325v2 Twonky meegeleverd (versie 7.2.8) wat goed functioneert. Video via Samba gaat natuurlijk ook zonder problemen. Video streamen (transcoding) is geen succes met de ZyXEL, maar dat zal deze Synology ook wel niet kunnen (daarvoor zijn de play versies). Verder zitten er bij de ZyXEL nog wel wat (verouderde) pakketten zoals bijv. MySQL, NZBGet, Transmission, WordPress. Ook een Cloud wordt ondersteund inclusief een app.

Maar als het om de software gaat dan is de Synology natuurlijk de betere keuze.

6 november 2014 om 03:00
Hmmmike Gebruiker

Ik heb deze NAS nu een jaar of twee in bezit en het streamen van video’s kan wel, maar een enkele keer hapert hij wel wat. Verder een super apparaat. Ik ben er erg tevreden over.

6 november 2014 om 00:15
dietervercammen93 Gebruiker

Hallo,

Ik ben nieuw in dit soort zaken.

Zit er in deze NAS al een harde schijf in of moet je deze zelf kopen?

6 november 2014 om 00:21
Scooby_Doo Gebruiker

Zelf aanshchaffen

6 november 2014 om 00:21
Scooby_Doo Gebruiker

Nette prijs voor een zeer degelijke Synology.

Inmiddels wel iets verouderd, de ‘15-lijn is deels al beschikbaar.

Voor wat je ervoor krijgt is dit zeker een overweging waard.

6 november 2014 om 00:31
Queal Gebruiker

Heel mooi, vorige en deze maand gevraagd in het TIP forum… alleen gevraagd om de DS214 uitvoering, deze DS213j is alweer uit 2013 (2012 geïntroduceerd ).

qua prijs valt hij me tegen… incl verzendkosten is het 156 tov 176 in webshops als Afuture, Azerty of 4Launch.

ik laat deze voorbijgaan iBood, gemiste kans

6 november 2014 om 05:21
marcus030 Gebruiker

mooi apparaat, maar de ds215j komt er binnekort aan…

6 november 2014 om 09:59
rdhoore108 Gebruiker

De mijne is van 2010 en voldoet nog elke dag compleet aan alle verwachtingen van mijn gezin, en de allernieuwste DSM 5.0 (firmware) draait er zonder enig probleem op.

Ik zie echt niet wat het probleem is dat deze van 2013 is, aangezien de prijs ook zeker betaalbaar is.

6 november 2014 om 07:14
ErwinHeukels Gebruiker

Ik was al tijdje op zoek naar een synology NAS en heb juist afgelopen weekeinde de DS213j 2ehands aangekocht via Marktplaats. Ik heb we ongeveer hetzelfde voor betaald, maar dan wel met 2 WD black series 1Tb schijven er in. Reden voor mij om een Synology NAS te zoeken waren oa:

1. Eenvoudige backup mogelijkheid om naar een andere Synology NAS een backup te maken (mijn broer heeft er ook in, dus je slaapt extra gerust als je weet dat al je foto’s en belangrijke files ook op een andere locatie ergens veilig opgeslagen zijn)

2. Ontzettend makkelijk om packages op te installeren om een multimedia bibliotheek, downloadserver, surveillance camera setup etc te van je NAS te maken (mijn WD MyBookLive kon ook wel iets, maar voor het meeste moest je allerlei tweaks uitvoeren via de Linux commandline en die waren dan vaak bij elke upgrade of reboot weer zoek)

3. Een grote community die het OS blijft doorontwikkelen zodat er elke keer weer functionaliteit bijkomt.

Is inderdaad niet goedkoop, maar volgens mij is Synology wel de extra euro’s waard

6 november 2014 om 09:56
rdhoore108 Gebruiker

Ik denk dat iedereen die er al een (of meerdere) bezit, je mening volop deelt :) Ik heb na mijn goede ervaringen thuis zelfs mijn baas op het werk overtuigd om Synology toestellen aan te schaffen, je kan er zelfs iSCSI op gebruiken.

6 november 2014 om 07:18
PeterVanSteen Gebruiker

Kocht een tijd geleden de NSA325V2.  Buiten het feit dat de ventilator lawaaierig is en je het toestel zou moeten opsturen om dat te fixen, niets dan lof over dit toestel als het gaat om prijs/kwaliteit verhouding.  Hele goeie service ook, heb zelden zo’n vlotte communicatie meegemaakt.  Hier wordt het toestel enkel gebruikt als netwerkopslag.  Geen ftp, cloud en dergelijke.  Zou me daar eens in moeten verdiepen, maar ik heb er jammer genoeg de tijd niet voor.  Heb ermee gestreamd naar smart tv en installeerde Plex media server op de nas.  Dat kan ik NIET aanraden.  Alles werkt wel, maar het duurt een eeuwigheid voor de NAS standby is (blijkbaar scant Plex bij elke reboot alle bestanden) en de nas loopt regelmatig vast.  Met het verdwijnen van Plex verdwenen ook al de problemen met de nas…  Synology is dan weer het merk voor de betere tweaker.  Ken enkele it-ers die zweren bij dit merk maar kan er zelf eigenlijk niets over kwijt.

6 november 2014 om 07:19
Zuma_NL Gebruiker

Nu nog een 4 bay synology.

6 november 2014 om 08:25
PierreO Gebruiker

Ik vraag me af waarom een gewone consument een 4bay nodig heeft, kun jij me dat uitleggen waarom je aan een 2Bay, 12/2=6TB,  niet genoeg hebt.

6 november 2014 om 08:33
Broozert Gebruiker

Een “gewone” consument kan bijv 3d files,muziek(max kwaliteit),films,series,spellen hebben. Die 6 tb is zo vol.

6 november 2014 om 11:07
titusvh Gebruiker

Als de gewone consument graag alles mirrort (raid1) dan hou je maar de helft over van de capaciteit die je erin stopt. En dan redt hij het misschien niet met 2 schijfjes…

Ander argument kan zijn dat iemand nog oude schijven met lagere capaciteit heeft liggen die hij wil gebruiken ipv een nieuwe grotere kopen.

6 november 2014 om 08:59
dorfke Gebruiker

Ik begrijp niet zo goed dat er gezegd wordt dat deze niet zo goed is in streamen? Ik heb een 5 jaar oude Qnap 109 nas en deze streamt al prima (nooit haperingen, bij LAN gebruik, wifi werkt niet zo goed). Is deze dan geen goede upgrade voor mijn oude nas?

6 november 2014 om 11:08
titusvh Gebruiker

Je vergelijkt een QNAP met Synology. Dus het kan goed dat de ene beter is in iets dan de ander…

6 november 2014 om 09:21
marmachine Gebruiker

Ik ben op zoek naar all-round een 2-bay nas; bijvoorbeeld voor media download en bestandsopslag (afspelen doe ik via Mede8er), backup van laptop’s, ftp-server, etc. Toen ik me verder ging oriënteren kwam ik al snel op de Synology 214, vooral door de nieuwere dual core processor en USB 3.0 om ook sneller te kunnen backuppen naar een externe HDD. Echter er hangt (nog) wel een prijskaartje aan, daarom nog niet meteen aangeschaft. Vandaag even getwijfeld, maar laat deze 213 toch maar voorbij gaan, ondanks de goede prijs ga ik voor een nieuwer model.

6 november 2014 om 09:41
pipeline Gebruiker

Er worden hier reeksen door elkaar gegooid.

Je hebt e ds***J, dat is de goedkope versie met zwakke processor, dan heb je de gewone ds*** en ook nog de ds***+, deze laatste heeft betere processor en ook hot swap hd.

Je hebt er met één Gb aansluiting en met 2.

Verder de nummering ds 2** = 2bay, ds 4** = 4 bay enz les op een ds 15** is 5 bays en niet 15.

Waarom 4 bays of meer?

Niet vergeten dat je raid gaat gebruiken bij een 2bays kan je enkel raid1 gebruiken, dus 1 scijf en 1 backup.

Bij 4 bays zit je al aan raid5 dus 3+1 schijven, dat scheelt natuurlijk in capaciteit.

6 november 2014 om 09:37
vaderwillem Gebruiker

Dit model is inderdaad wat ouder. Belangrijk om te weten of deze wel de laatste versie van DSM kan draaien (5.x). Voor mensen die een oude PC over hebben: via XPEnology kun je zelf zeer eenvoudig de synology software installeren

6 november 2014 om 09:44
pipeline Gebruiker

ik heb net op een ds410j de laatste dsm zet geplaatst, dus die 213j zal dat ook wel kunnen.

Is online te controleren trouwens op de synology suport site.

6 november 2014 om 09:49
rdhoore108 Gebruiker

DS410j betekent van 2010, ik heb deze ook. 5.0 werkt inderdaad nog, maar de volgende zal er helaas niet meer op werken, de beta toch alleszins niet :( Ik heb zelfs een boze mail gestuurd naar Synology, want in hardware specs verschilt de 410j niet van de 411j (zelfde processor en hoeveelheid RAM).

Met deze 213j zal je echt nog wel een paar jaar ondersteund worden.

6 november 2014 om 14:49
Bigpapa146 Gebruiker

Gewoon flashen.

je gaat naar synoinfo.conf , Hier staat in cleartext je type/model in; “synology_*******_410j dat verander ja naar je type/model in; “synology_********_411j.

Je zal zien dat na een reboot je de DSM kan updaten. Let wel moet exact de zelfde specificaties hebben.

6 november 2014 om 09:40
stalefishbones Gebruiker

Hallo nas-kenners.

Ik probeer nu al een paar dagen om mijn DS214 zichtbaar te krijgen op mijn Samsung tv’s (UE32ES5500 & UE60D8000).

De DS214 is niet eens zichtbaar in SOURCES op de tv’s en ook niet als DLNA device in bijv. Allshares.

Wel is hij zichtbaar en te bedienen via m’n iPhone en PC.

Kan iemand mij vertellen welke configuratie ik niet goed heb staan?

6 november 2014 om 09:51
rdhoore108 Gebruiker

Het hangt er van af wat je TV verwacht, en wat je bedoelt met “zichtbaar” op je andere toestellen (bedoel je via Windows shares?). Heb je Media Server wel geïnstalleerd op je DS? Als je TV enkel Plex gebruikt en geen DLNA, moet je ook Plex server installeren op de DS.

6 november 2014 om 10:22
stalefishbones Gebruiker

Met zichtbaar bedoel ik dat je de DS214 in SOURCES op de tv’s zou moeten zien (hetzelfde als bij een USB-Stick/Ext HD) toch?

Ik heb Media Server geïnstalleerd op de DS.  Het werkt ook wel op de 2 kleinere tv’s (UE32ES5500) via de DS-video app van Samsung. Deze tv’s zijn van 2012 en ondersteunen DS-video. Maar de grote tv is van 2011(UE60D8000) niet.

Graag wil ik DLNA gebruiken dan kan ik de DS214 gewoon gebruiken via ALLSHARE (app op Samsung tv)

Dus misschien heb ik een DLNA instelling verkeerd staan.

Op alle tv’s is PLEX geïnstalleerd maar die app werkt voor zover ik weet niet op de DS214 )-:

6 november 2014 om 09:44
djveldman Gebruiker

Iemand ooit met success een USB webcam aangesloten op deze NAS als videosurveillancesysteem? Vind op synology forums tot nu toe alleen maar niet-success verhalen.

6 november 2014 om 10:26
roelst12 Gebruiker

Ik heb toevallig afgelopen week lopen zoeken en kwam uiteindelijk uit op de WD My Cloud EX2. Kan iemand mij vertellen wat precies de verschillen zijn tussen deze WD en de Synology die hier aangeboden wordt? Ik ben vrij nieuw in het NAS wereldje en heb er dus niet erg veel verstand van.

Voor mij is het erg belangrijk dat Time Machine de NAS direct herkent en er verder niks meer aan gedaan hoeft te worden. Verder zou het streamen van films naar mijn TV een mooie extra zijn.

6 november 2014 om 10:51
eldeejee Gebruiker

WD is een prachtig stabiel apparaat voor het opslaan van bestanden, maar Synology heeft een berg aan apps die je kunt gebruiken. Dus niet alleen Time Machine e.d., maar ook een iTunes server, webserver, mailserver, voipserver etc. WD vs. Synology is iOS vs. Android. Je krijgt een berg aan extra mogelijkheden, maar je moet er wel wat meer tijd in steken om die te benutten.

6 november 2014 om 10:57
Gordon Shumway Gebruiker

Met een oude DS107+ (1 schijf, uit 2007) in de meterkast, ben ik wel geïnteresseerd in een nieuwe Synology NAS.
Maar – na zorgvuldig lezen en oude PCmags raadplegen – is de DS213J “te budget/instap (“J”) en eigenlijk al te oud (2013, terwijl de 2015 modellen al uit zijn).

Hopelijk heeft ibood binnenkort de DS214+ in de aanbieding.

6 november 2014 om 12:50
vaderwillem Gebruiker

Wat is hetr verschil met de

Synology DiskStation DS214se welke voor 135 wordt aangeboden?

6 november 2014 om 13:33
Flitzer Gebruiker

Eenvoudig op te zoeken by Synology zelf: de 213J is dan wel een jaartje ouder, maar heeft een veel krachtiger processor en meer geheugen. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.

6 november 2014 om 13:59
Binnenmars Gebruiker

Ik heb net als ALF nog een DS107+, oud modelletje dus. Firmware/DSM kun je op een gegeven moment niet meer updaten, hoe ouder het apparaat hoe eerder het stopt met de updates, zo is deze bij de DS107+ gestopt bij DSM3.1, daardoor kan ik bijv. een onlangs gekochte Foscam IP camera niet op Synology Surveillance Station aansluiten. Een nieuwer model gaat dus wat langer met de actualiteit mee.

6 november 2014 om 11:15
johnnysapporo Gebruiker

Heb deze Synology NAS ooit aangeschaft ivm het gratis srveillance station programma. Heb daar nu Zavio bewakings camera’s op draaien. Helemaal top!! Ook met de vele gratis app voor je bestanden geweldig!

6 november 2014 om 11:35
Puistje Gebruiker

Nu las ik laatst ergens dat er lekken waren ontdekt in de synologies/software ervan…

Ik kan alleen die link nergens vinden nu… heeft iemand hier ook over gelezen.. of droom ik nu? :)

6 november 2014 om 11:47
clubeddie Gebruiker

Sorry, kan het niet laten ;-)

http://lmgtfy.com/?q=synology+lek

6 november 2014 om 14:43
Bigpapa146 Gebruiker

*knip*

Edited by: Dees
Onnodige opmerking!

6 november 2014 om 11:46
aspi Gebruiker

Jammer, jammer, laatst al eentje gekocht van Synology. Het is echt top spul, en dit is een prima aanbieding.

6 november 2014 om 12:25
powernout Gebruiker

Kan ik deze NAS met USB aansluiten op mijn router? Ik kom poorten tekort

6 november 2014 om 12:38
RDDR Gebruiker

Nee, maar dat is heel simpel op te lossen met een eenvoudige gigabit switch. Dingen zijn plug&play en kosten een paar tientjes.

6 november 2014 om 13:20
Flitzer Gebruiker

Er staat een uitstekende gigabit switch in de ZyXEL Flash Sale. Als je beide tegelijk besteld en laat bundelen hoef je maar 1x verzendkosten te betalen.

17 november 2014 om 20:48
jerrevds Gebruiker

Ik heb toch zwaar de indruk dat de nieuwe website nog niet klaar is voor effectief gebruik,

Ik heb de NAS besteld en heb op 3 plaatsen een status staan, 1x verzonden (zonder track & trace) en 2x enkel bevestigd. De besteldatum staat nog altijd op 14 november (hoewel dat al gepasseerd is) zonder enige mail met uitleg over de vertraging.

En de factuur komt ook met meer dan een week vertraging ineens uit het niets in mijn mailbox verzonden van een ‘dev’ domein…

17 november 2014 om 23:06
Nostratomus Gebruiker

Ik zie ook vreemde dingen staan in mijn bestelling, 1x bevestigd, 1x geannuleerd voor eenzelfde order nummer en dan in men e-mail krijg ik 2 bevestigingen van men bestelling met verschillende order nummers?? Ik kan er ook niet aan uit, hoop dat het in orde komt…

18 november 2014 om 16:52
pkersten Gebruiker

Kan melden dat de ontvangst van de factuur betekent dat ie is verstuurd. Niet echt duidelijk, maar wel het resultaat. Dat gebeurde vorige week ook met een andere iBood bestelling. Zowel vorige week, als vandaag (daags na de factuur) het pakketje ontvangen. Neem het net 1 minuut geleden aan. #Pakjesavond :-)

26 december 2014 om 13:20
cwu Gebruiker

Ik heb deze aangekocht en binnengedaan om de nodige schijven in te laten plaatsen en hij werkte al niet, terug naar ibood gestuurd volgens de regels en heb tot op heden nog geen enkel reactie – de opvolgingsservice van ibood stelt me wel teleur. Is binnen de garantietermijn verzendkosten zouden terug betaald worden nog steeds niets ontvangen. Status van de herstelling blijft in behandeling staan. Ik heb al dik spijt dat ik het gekocht heb, dit zal ook de laatste keer zijn dat ik elektronica via deze weg aanschaf.  Het was tevens bedoeld om als kestgeschenk te kunnen geven, dat is ook al helemaal niet door kunnen gaan.

26 december 2014 om 13:50
Moderator Tom Moderator

Dag CWU,

jammer om te horen dat er iets mis is gegaan.
De opvolgingsservice heeft het vrij druk op dit moment. Zeker met de feestdagen.
Ik zet je melding alvast nogmaals door!

Onze excuses voor het ongemak,
Nog een fijne feestdagen.

Tom

29 december 2014 om 14:05
cwu Gebruiker

Ik heb vandaag nogmaals getracht jullie telefonisch te contacteren echter zonder resultaat. Dit stelt mij zéér teleur om een goede afloop in deze te hebben.  Tot op heden heb ik geen enkele feedback buiten uw reactie hierop. Ik kan begrip opbrengen dat het druk is in deze periode maar dit mag geen invloed hebben op de service na verkoop. Ik stel mij nu de vraag in hoeverre het mogelijk is om deze aankoop te annuleren en mijn geld van de aankoop en de retourzending te recupereren. Graag zei ik uw antwoord tegemoet.

Dit topic is gesloten en daarom is het is niet meer mogelijk om te reageren.